Totes les escoles que ho vulguin podran gaudir d’aquestes activitats durant aquest curs escolar
Es tracta d’un projecte inclusiu en col·laboració amb el Taller Baix Camp
El resultat és un projecte transversal en el que l’aprenentatge es fa des de diferents àrees i adaptat a les competències curriculars de cada curs escolar.
Des que va obrir les portes al públic, l’estiu del 2018, la Casa Navàs ha tingut clar que, un dels seus objectius ha de ser fer descobrir als escolars què és el Modernisme, quina és la presència que té aquest moviment a la ciutat de Reus i a Catalunya, i quin és el valor de la Casa Navàs com a únic edifici modernista europeu que conserva l’interior original. Seguint aquesta estela, des del primer moment s’han programat visites guiades per totes les escoles que ho han sol·licitat.
Ara que les visites guiades ja s’han consolidat, ha arribat el moment de fer un pas més i estrenar un projecte educatiu que permeti als infants endinsar-se en el Modernisme i, més concretament, en la Casa Navàs, mentre fan una visita especial que té el joc com a fil conductor. El fet que l’aprenentatge sorgeixi a partir del joc i de les deduccions lògiques és fonamental perquè els infants prestaran molta més atenció i els coneixements que assimilaran seran superiors. El projecte es posa en marxa aquest mes d’octubre.
Per tal que tots els alumnes treguin el màxim profit de l’experiència es proposen tres projectes educatius diferenciats i adaptats a les seves edats. Així doncs, hi haurà un primer programa dedicat als infants d’entre 4 i 7 anys (P4, P5, 1r i 2n de primària), un altre per als nens de 8 a 12 anys (de 3r a 6è de primària) i un darrer per als joves de 13 a 16 anys (ESO).
És important remarcar que, aquest projecte educatiu ha estat elaborat pel personal laboral de la Casa Navàs en coordinació amb ANS Educació que ha fet tasques d’assessorament i guiatge. El resultat és un projecte transversal en el que l’aprenentatge es fa des de diferents àrees i adaptat a les competències curriculars de cada curs escolar.
Col·laboració amb el Taller Baix Camp
Més enllà d’aprofundir sobre la història de l’art del país, les visites escolars de la Casa Navàs també volen ser riques en valors. Per això també propiciem que els alumnes reflexionin sobre la diferència de classes, el paper de la dona en la societat de fa un segle o la companyonia. Amb aquesta premissa com a objectiu s’ha forjat la col·laboració amb el Taller Baix Camp.
Els usuaris del Taller Baix Camp jugaran un paper important en el projecte educatiu de la Casa Navàs. Concretament, es convertiran en alguns dels actors i les actrius que guiaran els alumnes per l’interior de la casa en dos dels tres projectes que presentem. En la visita dedicada als més petits de la casa, els usuaris del Taller Baix Camp encarnaran el paper dels fullets màgics que acompanyen el jardiner màgic de la Casa Navàs. Pel que fa a la visita dedicada als alumnes de primària, els usuaris de l’entitat es convertiran en el personal de servei d’aquesta joia modernista. Una vegada acabada la visita, també participaran en les activitats que es faran a la botiga conduint, per exemple, un taller de manualitats.
Es tracta d’una experiència molt positiva pels membres del Taller Baix Camp, ja que treballaran la capacitat d’adaptació i milloraran les seves habilitats comunicatives i socials. També serà molt enriquidor pels alumnes que visitin la casa perquè de forma indirecta rebran un missatge que fomenta els valors de la igualtat i el respecte. Així com pel mateix personal laboral de la Casa Navàs que s’haurà d’adaptar a les formes i ritmes de treball d’aquests nous companys.
Visita infantil: El jardí màgic de la Casa Navàs
- Públic objectiu: P4, P5, 1r i 2n de primària
- Eina principal: conte
- Guia: jardiner màgic de la Casa Navàs
- Durada: 40 minuts de recorregut + 30 minuts de taller
- Treball previ a l’aula: no
- Preu per alumne: 5 €
Un jardiner molt especial, carregat de color i fantasia, conduirà els petits visitants per l’interior de la Casa Navàs mentre els explica la seva història a través d’un conte i algun truc de màgia. Mitjançant els sentits (vista, olfacte, oïda i tacte) i mentre juguen buscant formes, colors i elements de la natura, els infants descobriran el jardí màgic de la casa construït per Lluís Domènech i Montaner.
Més enllà d’incidir en el Modernisme, durant la visita també es treballaran les pors com un sentiment normalitzat entre grans i petits. A través d’una tela màgica que els farà de guia i que després s’enduran a casa, reflexionaran sobre la por i se’ls donaran eines per poder afrontar-la. Es tracta d’una visita oberta i participativa en la qual els alumnes interactuaran i compartiran impressions amb el jardiner que els acompanya per tal de fomentar l’expressió oral i la capacitat de compartir opinions i expressar sentiments.
- El taller: Mentre la meitat de la classe està fent la visita a l’interior de la Casa Navàs, l’altra meitat del grup estarà a la botiga de la Casa Navàs fent tallers de pintura i de construcció de vitralls (papers de colors) i mosaics (gomets) inspirats en el Modernisme i la Casa Navàs.
Visita primària: Un dia qualsevol a la Casa Navàs
- Públic objectiu: 3r, 4t, 5è i 6è de primària
- Eina principal: visita guiada per un personatge teatral
- Guia: propietaris de la Casa Navàs, Joaquim Navàs/Josepa Blasco + governanta/majordom
- Durada: 55 minuts de recorregut + 45 minuts de taller
- Treball previ a l’aula: sí
- Preu per alumne: 6 €
Aquesta visita guiada carregada de tocs teatrals pretén que els alumnes descobreixin de primera mà com era el dia a dia d’una casa modernista. El primer que cal entendre és que no totes les persones que vivien a la casa gaudien del mateix estatus social i, en conseqüència, no utilitzaven ni les mateixes habitacions ni tenien les mateixes rutines. Per tal de fer-ho més entenedor, els alumnes faran dues rutes conduïdes per dos personatges diferents. Durant la primera part estaran acompanyats pel senyor o la senyora de la casa i amb ells s’endinsaran a les habitacions més nobles de la casa; després serà el servei qui agafarà el relleu de la visita per acompanyar-los a la resta d’estances de la casa, menys freqüentades pels senyors, com la cuina o el cosidor. Gràcies al guiatge d’aquests dos personatges amb rols tan diferenciats, els alumnes podran copsar la quotidianitat de la burgesia modernista. Com no podia ser d’altra manera, els guies aprofitaran la visita a les diferents estances de la Casa Navàs per explicar-los la seva història i les curiositats que amaguen.
Per si no fos prou, durant el recorregut per l’interior de la casa, els alumnes aniran trobant tauletes de fusta amb frases inscrites com: «Comença a construir-se la Casa Navàs», «Mor Joaquim Navàs» o «Una bomba fa malbé la casa». Quan acabin la visita, i amb totes les fustes recopilades, aniran a la botiga de la Casa Navàs. Allí els estarà esperant un invent creat per a l’ocasió, el cronologicòmetre! La idea és que vagin col·locant les fustetes en la línia temporal del cronologicòmetre, només si se situen en la posició correcta s’accionarà la llum verda que indica que l’enigma s’ha resolt correctament! D’aquesta manera els alumnes també treballaran dates històriques i la relació temporal.
- El taller: Mentre la meitat de la classe està fent la visita a l’interior de la Casa Navàs, l’altra meitat del grup estarà a la botiga de la Casa Navàs fent jocs que serveixen per reforçar tot l’aprenentatge adquirit.
- Treball previ al centre educatiu: Per tal que l’experiència a la Casa Navàs sigui més enriquidora s’ha elaborat un dossier que els alumnes treballaran a l’aula abans de fer la visita.
Visita ESO: Casa Navàs i el temps
- Públic objectiu: 1r, 2n, 3r i 4r ESO
- Eina principal: joc d’escapada
- Guia: guia de la Casa Navàs
- Durada: 55 minuts de recorregut + 45 minuts de taller
- Treball previ a l’aula: sí
- Preu per alumne: 7 €
Els alumnes més grans hauran de fer servir molt el cervell si volen acabar la visita a la Casa Navàs amb èxit ja que el que se’ls proposa és un joc d’escapada! La història comença amb un gran misteri, els esperits de la gent que ha viscut a la Casa Navàs estan intentant comunicar alguna cosa als visitants. La Casa Navàs està plena d’objectes que hi apareixen sense sentit: caixes, cartrons, senyals… no sabem què passa però és evident que els fantasmes volen que els alumnes segueixin les pistes amb algun objectiu.
Amb el joc d’escapada com a premissa, els estudiants recorreran l’interior de la Casa Navàs mentre n’aprenen la història, qui en va ser l’arquitecte, quins artesans hi van treballar, quins materials s’hi van utilitzar… De fet, no només aprofundiran sobre aquest emblema de Domènech i Montaner sinó també sobre el Modernisme i la incidència que va tenir en la ciutat de Reus.
Per tal d’anar resolent els enigmes que els permetran passar de sala en sala, els estudiants hauran d’utilitzar recursos lingüístics, matemàtics, lògics… A més, també hauran de debatre entre ells i arribar a consensos per donar una resposta final unitària. L’objectiu de treballar en format de joc d’escapada és potenciar el pensament significatiu de l’alumnat, treballant des d’una perspectiva diferent que impliqui resultats més actius com: la investigació, la coordinació entre grups, el lideratge o bé la motivació.
- El taller: Mentre la meitat de la classe està fent la visita a l’interior de la Casa Navàs, l’altra meitat del grup estarà a la botiga de la Casa Navàs fent jocs que serveixen per reforçar tot l’aprenentatge adquirit.
- Treball previ al centre educatiu: Igual que amb els alumnes de primària, també s’ha elaborat un dossier perquè el treballin a l’aula abans de fer la visita. És important recalcar que fer el dossier a classe no és obligatori per fer la visita, però sí molt recomanable per poder exprimir i aprendre al màxim d’aquesta experiència.
Pressupost
Elaborar un projecte educatiu d’aquestes característiques ha suposat molts mesos de treball per part de l’equip de la Casa Navàs i d’ANS Educació. El projecte es va començar a gestar el novembre del 2021 i s’ha finalitzat el setembre del 2022. Durant el procés, s’han fet proves pilot amb alumnes de l’Escola Isabel Besora i l’Institut Roseta Mauri de Reus i amb grups d’infants.
Dissenyar el projecte, desenvolupar-lo, fer el vestuari i comprar tot el material necessari per a la seva execució ha tingut un cost total d’16.800 euros. La Fundació “la Caixa”, a través de Caixabank, hi ha aportat 6.000 euros, l’Ajuntament de Reus 2.500 euros i la resta del pressupost ha estat sufragat per la Casa Navàs.