La Casa Navàs tornarà a lluir el capcer aquest 2020

Les feines de reconstrucció acabaran per Setmana Santa

S’engega la campanya «Sigues testimoni, viu el canvi» per tal d’immortalitzar l’aspecte actual de la façan

La Guerra Civil Espanyola va canviar la fisonomia de la Casa Navàs per sempre. Ara, vuitanta anys més tard, els actuals propietaris de la casa han decidit tornar-li l’aspecte original. La restauració es farà gradualment i el primer pas és reconstruir el capcer que estarà acabat per Setmana Santa. Per tal d’immortalitzar la imatge actual de la casa, s’engega la campanya «Sigues testimoni, viu el canvi», un concurs de pintura i de fotografia en què els guanyadors es poden endur fins a 600 €.

Reus va ser una de les ciutats catalanes més castigades durant la Guerra Civil Espanyola. Els bombardejos a la ciutat van ser constants, la matinada del 26 de març de 1938 una bomba va destruir els sostres de la segona planta, la torre i el capcer de la Casa Navàs. Pocs anys més tard, els aleshores propietaris  –Joaquim Blasco i Maria Font de Rubinat– van fer reconstruir el sostre i les parets de la segona planta que havien quedat malmesos, però no van poder recuperar ni la torre ni el capcer.

Vuitanta anys després de la desfeta, l’actual propietat de la Casa Navàs ha decidit restaurar els efectes que la guerra va tenir en una de les obres més singulars de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner. La recuperació de l’aspecte original serà gradual, el primer que es farà és tornar a construir el capcer. Les obres començaran el pròxim mes de gener i estaran acabades per Setmana Santa.

Descripció del capcer original

El capcer estava format per 5 plafons rectangulars disposats esgraonadament en 3 nivells separats per pinacles, formant un triangle sobre l’eix de la tribuna. A partir dels fragments conservats es poden definir les característiques dels plafons, esculpits amb motius vegetals i emmarcats per un arc trilobulat. L’eix de cada peça el formava una branca amb fulles que, en arribar a la base, girava per definir els dos eixos secundaris. Sota cada arc hi havia una flor de 5 pètals amb una esfera foradada al centre. Les branques tenien derivacions espirals al costat de les flors, dues fulles resolien la derivació de l’eix principal del traçat orgànic cap al trobament entre els arcs geomètrics. L’espai entre l’arc central i el lateral de la peça s’omplia amb dues flors. Totes les peces ornamentades del capcer tenien el mateix disseny.

Es conserven restes molt parcials dels pinacles, cosa que farà necessària la creació de models inspirats en elements similars d’altres parts de l’edifici. Al mig del pany llis del capcer hi havia un medalló circular amb ornaments i s’hi podia distingir la data de 1904. En la restauració també es recuperarà el medalló.

L’estabilitat del capcer venia donada per la seva amplària –tenia una superfície de 8,60 m2, feia 4 metres d’altura i 4,74 m d’amplada– i per la geometria de la coberta, que formava dues aigües al darrere. En reconstruir-se la coberta, després del bombardeig, la urgència va eliminar la possibilitat de refer el capcer i la part de coberta que s’hi recolzava.

Recuperació del capcer

Amb l’objectiu de corroborar com era el capcer original i recrear sobre plànol la feina, els arquitectes Pau Jansà Olivé i Joan Tous Gomà-Camps i el conservador restaurador Pau Arroyo Casals han elaborat un projecte arquitectònic. Per fer-lo, s’ha hagut de fer recerca històrica i buidatge d’arxius fotogràfics i de plànols. El projecte va ser aprovat per la Comissió de Patrimoni de Tarragona de la Generalitat de Catalunya el passat mes de juliol. L’execució de l’obra anirà a càrrec de l’empresa de restauració reusenca Rècop que, amb més de 25 anys d’experiència, s’ha encarregat de restauracions molt destacades a tot el país com la restauració de la façana de la Casa Batlló i del pavelló de Sant Manel del recinte històric de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona.

El primer pas de la reconstrucció ha estat recopilar les pedres originals que, des de fa vuitanta anys, estaven repartides en diferents masos de la família Font de Rubinat. Quan la bomba va destruir part de la Casa Navàs, les peces es van emmagatzemar en una casa del carrer de la Presó i, a poc a poc, es van anar transportant amb carro en aquests terrenys familiars situats als afores de la ciutat. Les pedres eren de tipus sedimentari, procedents de Vinaixa (Lleida); per tal de respectar les mateixes característiques, per a la reconstrucció també s’utilitzarà pedra natural de Vinaixa.

Els restauradors i picapedrers encarregats de l’obra estan acabant de decidir quin és el millor mètode per fer la rèplica de les peces. Si bé en un principi es pensava que el millor era fer un motlle, ara es decanten per picapedrers especialitzats que reprodueixin les peces en pedra natural tenint com a model les peces recuperades dels plafons amb pedra. Per fer les peces decorades del frontispici es necessiten tres mesos de treball ininterromput, mentrestant Rècop anirà treballant sobre la façana de la casa per preparar la rebuda del capcer. La bastida per començar les obres es muntarà a principis de la segona quinzena de gener.

Una vegada col·locada la bastida, s’haurà de variar la geometria de la coberta per donar estabilitat al capcer i tornar-li l’aspecte original. Després de l’enderroc de la part de la coberta existent afectada per la intervenció, es formarà una estructura tridimensional de perfils d’acer recolzats mitjançant platines sobre els pilars existents i un triangle adossat al darrere del nou capcer. L’estructura reproduirà les arestes del nou tram de coberta. Sobre els plans de l’estructura tridimensional d’acer es realitzarà la nova coberta amb un encadellat ceràmic, aïllament tèrmic i acabat amb teula original reaprofitada.

El centre del timpà està format per pedres llises, que es col·locaran en primer lloc i s’uniran amb tiges de fibra de vidre. El contorn del capcer és el que té les pedres decorades i seran les que es posaran en últim lloc. Una vegada acabades les obres, s’aplicarà una pàtina cromàtica (aigua de calç amb pigments inorgànics) a tota la superfície, la mateixa tècnica que s’utilitzava en època modernista. Això donarà homogeneïtat de to a tota la façana i alhora servirà de protector. Paral·lelament també es netejarà la part superior de la façana.

Campanya «Sigues testimoni, viu el canvi»

Malgrat que l’actual aspecte de la Casa Navàs no és l’original, el cert és que per a la majoria de reusencs la imatge d’ara és la que s’associa a aquest emblema modernista perquè sempre l’han vist així. D’aquí a un mes començaran les obres de reconstrucció del capcer i canviarà per sempre més la fisonomia de l’obra de Domènech i Montaner. Per això, la Casa Navàs convida tota la ciutadania a immortalitzar el seu aspecte actual mitjançant la campanya «Sigues testimoni, viu el canvi». S’organitzarà un concurs de pintura ràpida i un concurs de fotografia per les xarxes socials.

December 20, 2019