Lluís Domènech i Montaner:
Mestre de mestres
Un dels arquitectes més importants del modernisme català
Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849- 1923) va ser un dels arquitectes més importants del modernisme català. Llicenciat en Arquitectura l’any 1873, és l’autor d’edificis tan imponents com el Palau de la Música i l’Hospital Sant Pau de Barcelona. De jove va viatjar per Europa d’on va importar-ne coneixements tècnics i nous materials que li van possibilitar una nova visió de l’arquitectura.
Aquesta nova tècnica encaixà amb el sorgiment de la nova burgesia catalana que, de seguida, quedà admirada pel treball de l’arquitecte. No és d’estranyar, doncs, que sigui un dels arquitectes més prolífers de l’època i que diverses obres seves hagin estat reconegudes com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Com a docent, va formar deixebles tan destacats del modernisme català com Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch o Josep Maria Jujol.
Els referents estilístics de l’arquitecte, i que es veuran en molts dels seus edificis, són fonamentalment dos: el món islàmic i el gòtic català. Aquesta barreja d’estils s’anomena eclecticisme i serà una tendència en tota la trajectòria de Domènech i Montaner. Tot plegat, a nivell estètic, ho materialitza en la seva obra En busca d’una arquitectura nacional (1871), on es mostra a favor de l’eclecticisme com una via per aconseguir una arquitectura nova, moderna i nacional.
Domènech i Montaner també va brillar com a dissenyador de tipografies, il·lustrador i enquadernador de llibres. Especialment important va ser el seu vessant polític, compromès amb el catalanisme polític va ser l’impulsor de la Lliga Regionalista i diputat a les Corts espanyoles. Va combinar la seva professió amb els estudis d’heràldica i art romànic.
La seva vida, etapa a etapa
La vida de Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849 – 1923) va estar marcada per l’interès constant en múltiples disciplines acadèmiques. Arquitecte de formació, també va tenir un paper important en la vida política de la seva època. Professor, estudiós del Romànic i el Gòtic catalans i expert en heràldica medieval, potser són algunes de les facetes més desconegudes de Domènech i Montaner.
Lluís Domènech i Montaner neix a Barcelona el 21 de desembre del 1850. És fill de Pere Domènech i Saló, un editor i enquadernador de prestigi, i Maria Montaner Vila, provinent d’una família benestant de Canet de Mar.
Cursa els estudis de Ciències Fisicomatemàtiques, continua la seva formació realitzant la carrera d’Arquitectura a Barcelona i, posteriorment, a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, de Madrid. Un cop finalitzats els estudis, viatja per tot Europa per tal de continuar formant-se i conèixer les noves tendències arquitectòniques.
Només inaugurar-se l’Escola d’Arquitectura de Barcelona, hi entra com a professor, juntament amb José Vilaseca Casanovas, i exerceix com a director del centre educatiu fins al 1920. Aquest càrrec li serveix per marcar les pautes del modernisme català i ser mestre de grans arquitectes del moment, com ara Antoni Gaudí.
El mateix 1875 es casa amb Maria Roura Carnestoltes, filla d’una nissaga de navegants adinerats de Canet de Mar, amb qui té vuit fills. La família viu a Barcelona, però segueix estiuejant a Canet de Mar, el seu poble natal.
Exemple primerenc de l’arquitectura modernista, és el primer edifici de l’Eixample de Barcelona de tipologia industrial, on Domènech i Montaner aplica per primera vegada el seu eclecticisme, la barreja de diferents estils històrics amb elements propis de la modernitat, com el maó vist o el ferro forjat.
El 1888 és l’any de l’Exposició Universal de Barcelona, un esdeveniment que fa consolidar professionalment Domènech i Montaner, ja que rep diversos encàrrecs d’Elies Rogent, director de l’Escola d’Arquitectura i de les obres de l’exposició. El Castell dels tres dragons i l’Hotel Internacional són algunes de les seves obres d’aquest període, en què incorpora les arts aplicades i les solucions ornamentals que esdevindran habituals en la seva arquitectura. Aquest mateix any ingressa a la Lliga de Catalunya, partit polític del qual fou president.
En aquest edifici, que tenia la funció de cafè i restaurant de l’Exposició Universal, es pot veure clarament una de les grans inspiracions que va tenir l’arquitecte al llarg de la seva carrera professional: l’art medieval. Aquest edifici és la reinterpretació d’un castell medieval, on es trenca voluntàriament l’eix de simetria, una tendència que trobarem en altres edificis al llarg del Modernisme.
Funda Unió Catalanista i l’any següent és nomenat president del partit polític, juntament amb Enric Prat de la Riba, que hi actua com a secretari. El 1901 el partit es fusiona amb la Unió Regionalista i es constitueix la Lliga Regionalista, formada majoritàriament per la burgesia catalana que defensava una Catalunya lliure, forta i autònoma.
A finals del segle XIX a Reus li mancava un espai terapèutic per a malalts mentals, ja que el que existia fins al moment estaca totalment antiquat. Per això, un seguit de prohoms de la ciutat van aconseguir que Domènech i Montaner dissenyes el projecte de l’hospital psiquiàtric. Construït als afores de la ciutat, per tal que els pacients poguessin gaudir de l’aire fresc, es va plantejar com un seguit de pavellons independents, es considera el precedent de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.
Destaca, per la seva monumentalitat, el Pavelló dels Distingits, destinat per allotjar-hi els malalts que provenien de famílies burgeses de la ciutat amb alta capacitat econòmica.
Primera casa particular que dissenya l’arquitecte a la ciutat de Reus. Propietat del notari Pere Rull Tria. La casa va ser d’ús particular fins al 1925, moment en què l’Ajuntament de la ciutat l’adquireix per tal de ser utilitzada com un equipament cultural.
Actualment coneguda com a “Hotel Espanya”, és una remodelació realitzada per Domènech i Montaner, juntament amb altres artistes del seu temps. Especialment al menjador principal és on trobem aquest treball conjunt entre artistes, ja que tenim obra de l’escultor Eusebi Arnau i del pintor Ramon Casas, autor del magnífic esgrafiat de la paret que representa un fons marí amb sirenes.
També anomenada “La guapa de la Mercadal”, és una de les obres més personals de Domènech i Montaner. Encarregada pels comerciants tèxtils Joaquim Navàs i Josepa Blasco, és un dels exemples més reeixits de l’arquitectura de casa-botiga doemenechiana.
En el seu interior, hi trobem els noms de grans artistes de l’època modernista: Alfons Juyol, Eusebi Arnau, Lluís Bru i Gaspar Homar, entre altres. En termes generals, les línies decoratives giren al voltant de tres grans eixos, la natura, el territori i el Catalanisme polític.
Casa que completa la famosa illa de la discòrdia, juntament amb Casa Batlló de Gaudí i Casa Amatller de Puig i Cadafalch. En el seu exterior, l’arquitecte s’inspira clarament amb l’arquitectura gòtica.
A la planta baixa, Domènech i Montaner hi va projectar un espai destinat a botiga, però que malauradament no es conserva, en les seves decoracions i destacaven unes escultures que representaven muses clàssiques i que van ser destruïdes just davant de la casa.
Aquest és un període de plenitud arquitectònica per a Domènech i Montaner. El 1905 s’inicien les obres per a la construcció del nou complex hospitalari, on segueix i millora els conceptes avantguardistes aplicats a l’hospital psiquiàtric Pere Mata. El 1911 s’inaugura el primer grup de construcció i, a partir del 1914, el fill de Domènech és el responsable d’acabar la construcció.
El 1905 es comença la construcció de l’auditori encarregat per l’Orfeó Català, considerat la màxima expressió del modernisme català. El Palau de la Música i l’Hospital Sant Pau foren premiats al concurs anual d’edificis artístics de l’Ajuntament de Barcelona dels anys 1905 i 1913, respectivament, i el 1997 la UNESCO els catalogà com a Patrimoni de la Humanitat.
Edifici reusenc que es troba a cavall entre el Modernisme i el Noucentisme. Va ser encarregat pel comerciant d’olis Feliu Gasull. En aquesta obra es pot veure com el llenguatge arquitectònic de Domènech i Montaner trenca amb tot allò que havia fet fins al moment.
En els últims anys de la seva vida Domènech i Montaner es distancia dels grans projectes arquitectònics per dedicar-se a la investigació arqueològica i històrica. Cal destacar els manuscrits sobre la història de Catalunya i l’heràldica catalana, redactats a la Masia Rocosa de Canet de Mar, on passa gran part del final de la seva vida, ja que pateix un càncer d’estómac que li fa delegar tota l’activitat professional en el seu fill Pere Domènech Roura. Mor a Barcelona als 73 anys i és enterrat al cementiri de Sant Gervasi de Barcelona, malgrat que la seva última voluntat era ser enterrat al panteó familiar de Canet de Mar.
Lluís Domènech i Montaner (Barcelona, 1849- 1923) va ser un dels arquitectes més importants del modernisme català. Llicenciat en Arquitectura l’any 1873, és l’autor d’edificis tan imponents com el Palau de la Música i l’Hospital Sant Pau de Barcelona. De jove va viatjar per Europa d’on va importar-ne coneixements tècnics i nous materials que li van possibilitar una nova visió de l’arquitectura.
Aquesta nova tècnica encaixà amb el sorgiment de la nova burgesia catalana que, de seguida, quedà admirada pel treball de l’arquitecte. No és d’estranyar, doncs, que sigui un dels arquitectes més prolífers de l’època i que diverses obres seves hagin estat reconegudes com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Com a docent, va formar deixebles tan destacats del modernisme català com Antoni Gaudí, Josep Puig i Cadafalch o Josep Maria Jujol.
Els referents estilístics de l’arquitecte, i que es veuran en molts dels seus edificis, són fonamentalment dos: el món islàmic i el gòtic català. Aquesta barreja d’estils s’anomena eclecticisme i serà una tendència en tota la trajectòria de Domènech i Montaner. Tot plegat, a nivell estètic, ho materialitza en la seva obra En busca d’una arquitectura nacional (1871), on es mostra a favor de l’eclecticisme com una via per aconseguir una arquitectura nova, moderna i nacional.
Domènech i Montaner també va brillar com a dissenyador de tipografies, il·lustrador i enquadernador de llibres. Especialment important va ser el seu vessant polític, compromès amb el catalanisme polític va ser l’impulsor de la Lliga Regionalista i diputat a les Corts espanyoles. Va combinar la seva professió amb els estudis d’heràldica i art romànic.