La propietat mantindrà obert l’equipament cultural durant tot l’any i es marca uns mesos per acabar de definir-ne el projecte de museïtzació i restauració.
Una de les prioritats és la reconstrucció de la torre i el capçal de la casa.
Ja ha passat un any des que l’empresari reusenc Xavier Martínez i Serra va comprar dues terceres parts de la Casa Navàs. Ell i l’altra propietària i hereva de la família Navàs-Blasco, Dolors Blasco Font de Rubinat, han treballat intensament per obrir les portes de la casa a la ciutadania i per dissenyar una estructura professional del projecte.
La resposta ciutadana no s’ha fet esperar, tant que de juny a novembre del 2018 la Casa Navàs ha augmentat el 476% el nombre de visitants respecte al de fa un any quan l’equipament cultural només es podia visitar una vegada a la setmana. En total han estat 7.794 les persones que s’han sumat a les visites guiades. Pel que fa a l’origen, amb 2.775 visitants (36%), el públic català ha estat el majoritari. El segueix l’internacional amb 2.261 persones (29%); especialment francesos (878), russos (313), alemanys (172) i anglesos (120). Al marge de Catalunya, hi ha hagut 1.504 persones (19%) de l’Estat espanyol que han visitat la Casa Navàs durant aquests sis mesos, mentre que de Reus han estat 1.254 les persones (16%) que han passat per la casa. Percentualment, el públic internacional i estatal ha estat el que més ha crescut en comparació amb el 2017; el primer ho ha fet el 780% i el segon, el 656%.
Amb 1.624 persones, l’agost ha estat el mes que més visitants ha registrat. El mes més tranquil ha estat el de novembre, en què la casa ha rebut 1.207 visites. Els caps de setmana i festius són, amb molta diferència, les jornades en què l’ocupació és més alta; per això es recomana a totes aquelles persones que vulguin visitar la Casa Navàs durant aquests dies que reservin prèviament la seva entrada a l’Oficina de Turisme de l’Ajuntament de Reus. En aquests moments, l’aforament màxim de les visites és de 15 persones, tenen una durada de 50 minuts i s’ofereixen en quatre idiomes: català, castellà, anglès i francès.
Per poder oferir les 39 visites guiades que hi ha programades setmanalment, la Casa Navàs compta amb 8 treballadors que realitzen les tasques de direcció, organització, guiatge, vigilància, informació i manteniment.
Col·laboració amb l’Ajuntament de Reus
La Casa Navàs és l’edifici modernista més emblemàtic de Reus, d’aquí que des del primer dia s’hagi establert un marc de col·laboració amb l’agència de promoció de la ciutat: Reus Promoció. L’objectiu és que l’Ajuntament promogui la Casa Navàs com un dels principals actius turístics de la ciutat. D’altra banda, aquesta agència també assumeix les tasques d’informació i punt de venda de les entrades a l’Oficina de Turisme – Gaudí Centre.
La regidora de Projecció de Ciutat, Montserrat Caelles, ha explicat que «Reus és durant tot l’any un destí turístic complert, amb una oferta variada per a tots els públics i per a totes les edats, i poder afegir a l’oferta de ciutat una joia modernista com és la Casa Navàs suposa un valor afegit molt important i una mostra més que la unió de sinergies (en aquest cas de la iniciativa privada i la
pública) el que aconsegueix és un benefici i una suma a favor de tots.»
A través de l’agència Reus Promoció s’han editat dos tipus de materials diferents, per un costat, un fulletó promocional que es distribuirà a les fires on es promocioni la ciutat i, per l’altre, un full de visites per tal que es pugui tenir a les mans la informació sobre la Casa Navàs durant el recorregut turístic. Les entrades per visitar l’emblemàtic espai es poden continuar adquirint a les instal·lacions del Gaudí Centre, de manera que s’hi afavoreix l’accés per part del visitant que té en aquest espai la seva porta d’entrada a la ciutat.
La regidora Caelles ha afegit que «després d’aquests mesos i amb xifres a la mà podem dir que poder oferir la visita de la casa als visitants és un gran atractiu turístic i un reclam a favor de la visita a Reus que s’afegeix a les rutes existents (com la del Modernisme o la del Vermut), al patrimoni visitable (com el Pavelló dels Distingits de l’Institut Pere Mata o el campanar), al nostre comerç, a la nostra cultura o a les nostres festes».
El futur de la Casa Navàs
La Casa Navàs ha obert les seves portes per no tornar-les a tancar. La propietat es marca com a objectiu prioritari mantenir obert l’equipament durant tot l’any perquè els reusencs i el turisme en general en puguin gaudir. D’aquesta manera es compromet a fer tres visites al matí (11 h, 12 h i 13 h) i tres a la tarda (16 h, 17 h i 18 h) de dilluns a dissabte i en horari matinal els diumenges i festius. Durant els mesos de major afluència, estiu, Nadal i Setmana Santa, s’estudiarà ampliar l’horari de visites.
Al marge de les visites, Xavier Martínez i Serra, Dolors Blasco Font de Rubinat i l’equip directiu de la casa estan estudiant quin és el projecte de museïtzació i restauració més adient per a l’equipament. La propietat s’ha marcat uns mesos per definir-lo, concretar la inversió econòmica necessària i decidir el calendari d’aplicació. Entre les prioritats arquitectòniques es contempla la reconstrucció de la torre i el capçal de l’edifici.
Es vol que la Casa Navàs no sigui un equipament només pensat per rebre visites, tot al contrari. La Casa Navàs ha d’esdevenir un espai viu, obert a la ciutadania i que la gent se’l senti seu; per això s’està treballant perquè sigui un equipament generador de cultura. En aquest sentit, gradualment s’hi aniran incorporant accions amb la idea d’oferir una activitat cultural que es diferenciï de la que en aquests moments podem trobar al territori.